Andi a Weiki o všem možném

Zdroj: SPARK POSTER GALLERY volume 4
Autor: Karel Balčirák / Robert Zelenka

Heavymetaová legenda HELLOWEEN potvrdila svým aktuálním počinem „Rabbit Don't Come Easy", že se s ní stále musí počítat. Po svém vydání vystřelilo album mezi 30 nejprodávanějších desek v Německu a do žebříčků se dostala prakticky ve všech evropských zemích. Před kapelou je severoamerické turné s JAG PANZER a v rámci evropského části zavítají HELLOWEEN jak do České, ta i do Slovenské republiky. Michael Weikath i Andi Deris vám zodpoví otázky, které jste si v titulním rozhovoru Sparku 6/03 přečíst nemohli…

Nové album jste nahrávali v tvém nahrávacím studiu. Byl jsi tedy přítomen neustále a mohl jsi pozorovat při práci Charlieho Bauerfeinda. Pro HELLOWEEN byla osoba producenta vždy velice důležitá. V čem spatřuješ nejdůležitější roli Charlieho a je právě on osobou, která by mohl s HELLOWEEN pracovat dlouhodobě?

Andi: Charlie je opravdu velmi trpělivá osoba, která v tobě neustále, vzbuzuje pocit, že je absolutním pánem nad všemi věcmi, že má prostě všechno pod kontrolou. A to je pro kapelu velmi důležité. Teď, když máme dva nové členy, je dobré mít takového producenta, který má ve většině případů poslední slovo. Charlie je právě takový, čímž je nepostradatelný pro HELLOWEEN. Navíc je to skvělý člověk, který drží krok s moderní dobou, protože vždy pracuje jenom s těmi nejmodernějšími mašinkami. Používá podobnou techniku nahrávání jako já ve svém vlastním studiu v případě kdy pracuji sám. Když ke mně přiletěl, nebyl pro něj problém se seznámit s vybavením, ihned věděl co a jak. Za pár minut rozjel všechny věci tak, jako by to bylo jeho vlastní studio. Navíc nesmíme zapomenout, že Charlie vyrůstal s takovými kapelami jako HELLOWEEN. Byl tedy logicky předurčen s námi pracovat, jako s originálem. Proto mi bylo docela líto, že s námi jako plnohodnotný producent ne pracoval na předešlém albu „The Dark Ride". Během tohoto nahrávání nám došlo, že určitě bude naším producentem u příští desky.

Nedávno jsem se díval na aktuální DVD OVER KILL a kapela zde popisuje příhodu z Polska, kde jste společně hráli v roce 1987. Zpěvák OVER KILL Blitz říká, že byli zavřeni do vězení pro údajnou špionáž, když se opilí potulovali nočními ulicemi. Říkali, že ve vězení byli spolu s jedním členem HELLOWEEN. Nebyl jsi to ty a jak vzpomínáš na tuto dobu?

Weiki: To jsem určitě nebyl já, protože já se neprocházím městem opilý, Tato příhoda se přihodila Markusovi. Šli si tehdy společně s OVER KILL do tabáku něco koupit a začali se tam s prodavačem hádat. Tamní lidé tehdy neměli pochopení pro Markusův vzhled. Jenže on to nebyl schopen vysvětlit, protože nehovořil polsky a ten maník neuměl ani německy ani anglicky, tak došlo k nedorozumění. Navíc se to přihodilo v době hlubokého komunismu, kdy tamní obyvatelé nebyli vůbec zvyklí na „podobná individua". Vše skončilo tím, že byla zavolána policie, která ho odvezla sebou. Naštěstí byl hned venku, protože tam někdo od nás jel a všechno vysvětlil.

Jako bonus se na pilotním singlu „Just A Little Sign" nachází coververze skladby „Sheer Heart Attack" od skupiny QUEEN. Proč padla volba právě na tuto píseň? Myslím, že muselo být dost těžké vyrovnat se hlasovému rozsahu Freddie Mercuryho

Andi: Je jasné, že jeho hlasovému projevu a rozsahu bych se nikdy nedokázal ani přiblížit. U nás je to s tím coverem už tradiční záležitost, protože se snažíme něco takového nahrát jako bonus na každé album. Každý tedy přišel s nápadem, o co by mělo jít a pak jsme to je nahráli. Nic speciálního za tím nehledej. Je jasné, že nikdy nepřekonáš původní nahrávku. Jsem například přesvědčen, že 98 % našich nových fanoušků od alba „The Dark Ride" ani neví, kdo to byli LED ZEPPLEIN, DEEP PURPLE, WHITESNAKE nebo FAITH NO MORE. Prostě je neznají. Když tohle víš, tak je dobré z vlastní aktivity přijít s podobnou věcí a nahrát ji na album, i když není tak kvalitní jako originál. Navíc se nikdy nesnažíme ani zvukově přiblížit originálu. Tyhle věci nahráváme jenom pro pobavení. Možná, že tímto způsobem se naši noví 14 - 15 letí fanoušci, kterých nám od posledního alba přibylo, začnou pídit po původní verzi, a tak objeví QUEEN.

Druhý kytarista měl v HELLOWEEN vždy velký prostor. Dostane takový prostor i Sascha a můžeš říct, že je již plnohodnotným členem HELLOWEEN se vším všudy?

Weiki: Samozřejmě že bude mít dostatečný prostor. My pracujeme jako tým, kde má každý své dané místo a slovo, jak už jsme to měli já a Kai Hansen v kapele dříve. Taková spolupráce je nesmírně důležitá, vezmi si například skupiny jako THIN LIZZY nebo JUDAS PRIEST. Samozřejmě že je platným členem HELLOWEEN. Každý v kapele je 100% součástí a o tom to všechno je. Jinak by to nefungovalo. Jedním z našich konceptů je, že u nás nováčci postupem času vyzrávají, což je jenom dobře. Naše vzájemné vztahy se tak utužují, a kapela se tak stává daleko silnější k různým vnějším vlivům nebo vůči vnitřním svárům, které se občas stávají, i když mnohdy ani nevím proč. Možná, že za tím stojí úspěch, komplex méněcennosti, nebo jiné věci. To opravdu nevím a ani to nechci vědět. Chci jenom nahrávat kvalitní desky a utužovat vzájemné přátelství. Prostě si přeji, aby to v kapele klapalo na všech postech a ve všech ohledech. Nejsmutnější je potom ta věc, když se proti tobě obrátí lidé, které jsi sám do kapely přitáhl. Když se to stane, není to nikdy moc příjemní záležitost. Je to něco podobného, jako bys někoho přibral do svého časopisu a ten by ti jej po nějaké době chtěl přebrat.

Mohl bys krátce říct, v čem se ti dobře spolupracovalo s kytaristy Kai Hansenem, Rolandem Grapowem a teď se saschou Gerstnerem? Mohl bys charakterizovat vaši vzájemnou spolupráci v rámci HELLOWEEN.

Weiki: Asi nejzáživnější spolupráce s Rolandem byla po jeho příchodu do kapely při chystání alba „Pink Bubbles Go Ape". Vlastně to bylo čerstvě po skončeném turné ke „Keepers…" po státech, kde jsme byli společně s EXODUS a ANTHRAX. Potom nás čekalo turné po Japonsku. Od té doby jsme již společně moc nespolupracovali. Prostě jsme se nějak k sobě nemohli dostat.Začali jsme se navzájem stranit. Byla to dost nezáviděníhodná situace. Dodnes nevím, čí to byla vlastně vina. Jestli on mě nechtěl vidět, nebo já jsem byl příliš liný ho navštívit, těžko dnes říct. Prostě už to mezi námi nefungovalo. Naopak s Kai Hansenem jsme dělali všechno společně, dokonce i ke konci, kdy už jsme měli osobní problémy. Stále jsme spolu zkoušeli, i když jsme na tom po lidské stránce nebyli dobře. Právě tady zvítězila naše profesionalita a zájem udělat něco kvalitního pro kapelu. Každý dělal svoji práci. Proto jsme dnes oba pyšní na to, že jsme se dokázali povznést na naše společné problémy a že jsme byli schopni nadále hudebně spolupracovat. Nyní se Saschou to bude asi obdobný stav, zatím vše děláme společně. Doufám tedy, že nám bude klapat dobře. Nechci mít nějaké přehnané přání nebo sny, ale očekávám od naší spolupráce hodně pozitivní věci. Navíc máme podobný cit pro hudbu, takže si společné hraní dost užíváme.

Jsi narozen ve znamení lva. Je možné, že tvá dominantní role byla příliš velkým soustem pro některé bývalé členy kapely, kteří museli HELLOWEEN opustit?

Weiki: Ne, i když možná? Možná právě, že to je ten bod, který jsem pořád přehlížel. Na druhou stranu ale jsou i ostatní znaky zvěrokruhu silné povahy. Všechny s rohy, všechny, co žijí ve vodě, jsou velmi dominantní. Když to vezmeš po pořádku, tak jsme v kapele vlastně měli tři lvi. Jak to vůbec tedy může fungovat? Myslím, že jenom touhle věcí to tedy nebude. Nevím, čím to může být. Dělám své věci dobře a po ostatních vyžaduji to stejné. To je jediná věc, co dělám. Nechci být nějakým způsobem dominantní. Když vidím, že někdo nedává kapele maximum, jak by mohl, zkusím je k tomu přivést. Možná že tohle je ta věc, kterou nemají rádi. Každý by se měl zeptat sám sebe, jestli svému povolání odvádí to nejlepší, co může.