Andi a Weiki o albu "Metal Jukebox"

Zdroj: SPARK 10/99
Poděkování: Pavel Soukup
Reportáž z Tenerife
Tenerife je malebný ostrůvek patřící do komplexu Kanárských ostrovů a nepříliš vzdálený od Afriky. Proč se o tomto faktu rozepisuji? Zřejmě proto, že firma CASTLE COMMUNACATIONS začátkem července sezvala několik zástupců světového tisku, aby právě na Tenerife strávili několik příjemných dnů a během svého pobytu si poslechli novinkové album skupiny HELLOWEEN s názvem "Metal Jukebox", které jak známo obsahuje výhradně cover verze. Vedle toho se nabízely rozhovory se zpěvákem Andi Derisem a kytaristou Michaelem "Weiki" Weikathem, kteří k tomuto malému ráji na zemi mají hodně blízko. Andi zde se svojí rodinou již třetím rokem bydlí a Weiki zde má luxusní dvoupatrové apartmá, které mu vedle jeho bytu v Hamburku slouží jako druhý domov. Sešli jsme se u Andiho na zahradě a odtud zašli do podzemí jeho příjemného domečku, ve kterém se nalézá skvěle vybavené studio, kde vznikaly části alba "Better Than Raw", části "Metal Jukebox", části jeho prvního sólového alba "Come In From The Rain", kompletní, na konec roku avizované druhé sólové album "Done By Mirrors"… a ve kterém podle všeho bude kompletně vznikat i další album HELLOWEEN.

Tak zcela náhodně toto album plné cover verzí nevzniklo. Letošní rok je pro vás plný jubileí: patnáct let HELLOWEEN, deset let HELLOWEEN s Rolandem a pět let HELLOWEEN s Andim a s Ulim. Navíc se jedná o poslední album pro CASTLE COMMUNICATIONS: Ale neuvažovali jste původně o výběrovém dvojalbu, které by obsahovalo i zatím nevydaný materiál, a navíc starší Andim nově nazpívané písničky?

Weiki: O tom jsme uvažovali, ale nějak jsme na to zapomněli. Kdybys mi to teď nepřipomněl, nevzpomněl bych si na to. Ale abychom něco takového udělali, byl by tu ten problém, že bychom chtě nechtě vydělali nějaké peníze naší bývalé vydávající firmě MODERN MUSIC. Oni by pro to vůbec nic nemuseli udělat a do toho se nám určitě jít nechtělo! MODERN MUSIC přece stále ještě vlastní veškerá práva na všechny písničky HELLOWEEN před albem "Pink Bubbles Go Ape"

Andi: Další úvaha bylo výběrové cédéčko s písničkami HELLOWEEN z posledních pěti let, s tím, že by se přidaly dvě nebo tři nové věci. Ale to by přece byla strašná nuda. To bychom našim fanouškům vyloženě nasrali před dveře. Proč by fanoušci svoje těžce vydělané peníze měli utrácet za něco, co už z velké části mají?! Nějaký rádoby chytrý obchodník si teď určitě bude ťukat na čelo a říkat, proč se dobrovolně vzdávám tak lehce vydělaných peněz, ale s tím můžu žít. To je pořád ještě lepší, než abych okrádal někoho, komu se náhodou líbí moje hudba. Proto si myslím, že je "Metal Jukebox" dobré řešení. Za to cédéčko se sice taky musí zaplatit, ale fanoušek dostane silnou protihodnotu.

Určitě jste udělali dobře, když jste na album neumístili v první řadě známý a "provařený" materiál, ale i některé cover verze, které budou znát pouze absolutní experti.

Andi: Samozřejmě jsme mohli v našich vlastních verzích nahrát písničky například od DEPECHE MODE nebo DURAN DURAN. To jsou sice skvělé skupiny, ale každý je zná.

Weiki: Když bylo jasné, že budeme nahrávat album cover verzí, věděl jsem, že musíme v první řadě dbát na to, aby se tam objevily písničky, se kterými jsme vyrůstali a které nás do určité míry ovlivnily.

Andi: Jsou tam písničky, které se člověk tenkrát s kytarou v ruce marně snažil sám zahrát nebo zazpívat. No a teď je zahrát a zazpívat umíme, tak proč nejít do studia a nenahrát je v našich vlastních verzích?!

Jste s výsledky spokojeni, Neudělali jste vašim vzorům ostudu?

Andi: Já osobně nikdy spokojen nejsem. Dva tři dny po ukončení nahrávání se mi na zpěvu líbí úplně všechno. No a za další dva tři týdny už ti dokážu vyjmenovat alespoň dvacet míst, s nimiž nejsem spokojen a které se daly udělat o hodně líp.

Weiki: No a za další měsíc všechno zase zní dobře. To je myslím pro ambiciózní muzikanty úplně normální. Přičemž já se snažím tu fázi nespokojenosti vynechat. (smích) Ale vážně: nemyslím si, že jsme něco vyloženě znásilnili. V současné době se mi asi nejvíc líbí naše adaptace "Lay All Your Love On Me" od ABBY a "Hokus Pokus" od skupiny FOCUS. S tou jsem strašně spokojen po stránce mé hry na kytaru.

Je to pouze můj dojem, nebo nahrávání skutečně probíhalo tak komplikovaně: Kytary a klávesy se nahrávaly v Rolandově domácím studiu, bicí a basa v domácím studiu Uliho a zpěv tady ve tvém studiu.

Andi: Dělal jsem tady všechno na vlastní pěst. Zpíval jsem, sám jsem se produkoval. Sám jsem všechno nastartoval. Nebylo to jednoduché, hlavně u cover verzí, u kterých se dá hodně měnit a přizpůsobovat. Ale s konečným výsledkem byl každý ze skupiny spokojen. Přitom jsem se bál, že mě Markus nakopne do zadku za to, jak jsem nazpíval jeho oblíbenou písničku "Mexican". Ale on mi poklepal na rameno a řekl, že se mu to moc líbí. K albu jsme přistupovali jako ke každému normálnímu albu HELLOWEEN. Totiž s tím, že nás to musí bavit a že to uděláme podle svého.

Weiki: Takovej problém to nebyl, protože jsme se před začátkem nahrávání sešli a řekli si, jak to všechno chceme udělat. Problém spočíval akorát v tom, že Andi tady musel zpívat sám. Nějaký chytrák z anglické pobočky naší vydávající firmy si totiž myslel, že na nás musí šetřit, a tak nikdo z nás nedostal zaplacenou letenku na Tenerife. Určitě by nebylo špatné, kdyby tady byl alespoň jeden člen skupiny a Andiho povzbuzoval. Ale bylo nám řečeno, že je to příliš velký přepych a že Andi na všechno bude muset stačit sám.

Přes všechny negativní faktory takový proces přeci jen ukazuje, že uvnitř skupiny se každý člen může spolehnout na ostatní.

Weiki: je fakt, že takový způsob nahrávání může fungovat pouze ve stoprocentně sehrané skupině, která si rozumí.

Andi: Vzájemná důvěra všech členů u HELLOWEEN určitě funguje na devadesát procent. Těch deset procent nespolehlivosti se jako rezerva vždycky musí nechat. Nikdo přece není dokonalý. Když jsme vlastní nahrávání ukončili a pásky poslali do Anglie na firmu, bylo nám řečeno, že výsledek je moc měkký a že to vlastně nejsou HELLOWEEN. Každá jiná skupina by se určitě psychicky položila, ale my jsme se sebrali, vydali se do studia našeho nového zvukaře Oscara Hollemana do Holandska a tam nahráli ještě dvě písničky, tentokrát o hodně tvrdší. Konkrétně "He's A Woman, She's A Man" od SCORPIONS a "From Out Of Nowhere" od FAITH NO MORE. A i když jsme tam všechno i s mícháním museli sfouknout za tři dny, výsledek myslím mluví za sebe.

Přičemž v záloze jste měli hitovou cover verzi písničky "Something" od BEATLES, kterou považuji za hodně povedenou a která nakonec vyjde zřejmě pouze v Japonsku.

Weiki: Určitě to nebylo naše rozhodnutí. Já jsem byl dokonce kvůli nezařízení "Something" hodně rozladěný. Ale bylo to rozhodnutí firmy, která argumentovala tím, že je to další příliš baladická písnička. Bez komentáře!

Jedna písnička absolutně vypadává z celkového kontextu. Proč jste na album zařadili právě již zmiňované "From Out Of Nowhere" od FAITH NO MORE?

Andi: Protože FAITH NO MORE jsou nebo respektive byli, jednou z mála skupin, která se líbí každému členovi HELLOWEEN. Teď jenom doufáme, že se "Metal Jukebox" bude dobře prodávat a že hodně lidí ještě dodatečně pochopí, jak geniální FAITH NO MORE byli. Možná, že se potom stane zázrak a oni se ještě dodatečně dají dohromady.

Zřejmě by neměla chybět obligátní otázka ohledně vašeho dalšího studiového alba?

Andi: To by mělo vyjít nejpozději příští rok v květnu. V příštím létě bychom totiž měli společně s IRON MAIDEN a MARILYN MANSON vyrazit na velké americké turné a do té doby už bychom chtěli mít pohromadě nové písničky.

Weiki: Chtěli bychom znovu spolupracovat s Oscarem, který na "Metal Jukeboxů odvedl skvělou práci a který podstatu HELLOWEEN i jednotlivé členy skupiny pochopil tak zhruba o tři roky rychleji než nejeden jeho předchůdce…

S "metalem" toho tento "jukebox" nemá tolik společného. Proč jste se přesto rozhodli pro takové klišé v názvu?

Weiki: I toto rozhodnutí přišlo z Anglie… My jsme původně chtěli, aby se album jmenovalo "Wunschkonzert", což je dost dobrý název. Ale Angličani prostě nemají podobný smysl pro humor a něco takového v životě nemůžou pochopit!

Jak jste se k Oscarovi, mimochodem bývalém členovi holandské kultovní skupiny VENGENCE dostali?

Weiki: O první kontakt se postaral náš osobní manažer Harrie, který v dávné minulosti působil jako manažer VENGEANCE. Ale Harrie nám nemusel dlouho vysvětlovat, kdo že to Oscar je. Věděli jsme o něm. Věděli jsme, že jo to hodně schopný zvukař.

Andi: Oscar odvedl skvělou práci v první řadě na albech projektu AYREON. Harrie mi jedno z těch alb pustil a já jsem šel do kolen. Bylo to po všech stránkách dokonalé. Věděl jsem, že tam musejí spolupracovat hodně schopní lidé. Za projektem AYREON, jak známo, stojí v první řadě skladatel a kytarista Arjen Lucassen a já jsem se s ním nedávno domluvil, že bych jako host na dalším albu AYREON měl zpívat i já. Objevit by se snad měli i lidi jako Bruce Dickinson, Fish a snad i Michael Kiske.

A proč už na dalším albu HELLOWEEN nehodláte využít výhod jednotlivých domácích nahrávacích studií členů skupiny, praktikovaných na "Metal Jukebox"?

Andi: Zatím to vypadá tak, že se všechno bude nahrávat tady u mě. Nechci to nijak přechvalovat, ale moje studio má špičkové parametry a nic nemluví proti tomu, abychom tady všichni pracovali. Ušetříme tím lety mezi Hamburkem a Tenerife. A jak sám vidíš, možnosti relaxace jsou tady nepřeberné. Když se někomu něco nepodaří na první okus nahrát, může skočit na zahradě do bazénu nebo může seběhnout těch pár stovek metrů k moři.

Weiki: Navíc tady nebudeme mít v zádech ten neustálý pocit, že čas jsou peníze a že musíme pracovat co nejrychleji, abychom alespoň něco z těch horentních sum, které člověk za normální studio musí platit, ušetřili.

Andi: Tommy Hansen s námi na albu "Better Than Raw" dosáhl jako producent ze staré školy svoje hranice. Dál už by zřejmě nešel. S Oscarem by se v rámci tvorby HELLOWEEN určitě dalo vyzkoušet ještě mnoho nových prvků.

Už jste začali komponovat?

Weiki: Zatím má každý z nás nápady. Když se do toho ale naplno pustíme, půjde to hodně rychle. Na podzim už bychom měli mít pohromadě podstatnou část novýho materiálu. Od listopadu bychom ho chtěli nazkoušet a od ledna už by se mělo nahrávat.

Andi: Chceme natočit hodně rozmanité a pestré album, které určitě půjde ve stopách "Better Than Raw".

Weiki: Nevím, jestli se to dá brát jako výhoda nebo nevýhoda, ale máme teď uvnitř skupiny vlastně pět skladatelů. Může se nám tedy klidně stát, že půjdeme do studia a každý z nás bude mít připraveny čtyři skvělé písničky. To potom buďto budeme muset udělat dvojalbum, nebo hodně dlouho diskutovat, co se na album nakonec pustí a co nikoliv.