Interview s Michaelem Weikathem - 18. 2. 2003

Jak jste přišli na název "Rabbit Don't Come Easy"

Michael Weikath: Ve skutečnosti "Rabbit - králík" není množné číslo je to číslo jednotné a mě to příjde velice zvláštní, protože nikdo nepůjde ven a neřekne "Rabbit Don't Come Easy", každý člověk přijde a řekne "Rabbits - králící". Jací králící !? My jsme také měli název alba "Pink Bubbles-růžové bubliny" a lidé se ptali proč "Pink Bubbles - růžové bubliny" já jsem jim odpovídal: "Proč ne !!!???" V každém případě je to jako když vidíte kouzelníka jak tahá z klobouku králíka a vy chcete vědět jak to dělá, samozřejmě to potřebuje trochu umění a znalosti a potom co vy zkoušíte vytáhnout králíka z klobouku a králík nechce nebo ho nemůžete dostat z klobouku, tak proto název "Rabbit Don't Come Easy - králík nepůjde lehce". My jsme měli veliké záplavy Hamburku, které opakovaně zatopily naše nahrávací prostory a tak jsme se museli přesunout do jiného studia. Mark onemocněl a tak ho musel nahradit Mickey a když jsme ve studiu zkoušeli tahat králíka z klobouku, tak nám to pořád nešlo (smích) u toho jsme se hodně pobavili.

Jak to vypadá ohledně Marka Crosse, je ještě stále ve skupině ???

Michael Weikath: Mark chytil vir "Epstein Barr" jinak známý jako mononukleoza. Tato nemoc ho udělala velmi slabým a nemohl hrát na plný výkon, proto dostal několik týdnů čas na odpočinutí a vyléčení se a aby získal zpět svoji energii. Asi po 3 týdnech za námi přišel a řekl, že už se cítí dobře, tak jsem zkusili pár nahrávek, ale pořád ještě nehrál na 100% a tak se Charlie rozhodl nahradit ho Mickeym Dee z MOTORHEAD a ten se ukázal jako velmi dobrý bubeník. S Mickeym jsem mezitím nahráli 5 písniček a Mark se zatím doma léčil do té doby než mu bude opravdu dobře. Po nějaké době jsme nahrávání z Markem opět zkusili, ze začátku to klapalo, ale později už se Mark opět necítil dobře a tak jsme opět museli pozvat Mickeyho, aby nám pomohl nahrát zbytek skladeb. On je opravdu dobrý bubeník a možná by s náma někdy mohl hrát na nějakém festivalu. Nemoc Marka nás hodně zaskočila a přišla zrovna v nevhodnou chvíli a tak jsme to museli vyřešit, no a proto je tu Mickey. Teď jsem si vzpomněl, že mi jako Helloween když jsme začínali hrát, tak jsem někdy taky nahrávali ve studiu MOTORHEAD a zrovna je opustil jejich bubeník a tak přišel Stefan Schwarzmann. Já jsem ho poznal a pamatuji si, že jsme měli velice přátelský vztah. Nikdy později jsem si na něj nevzpomněl, ale teď jsme ho potřebovali k nahrávání b-sides a bonus tracků, protože Mickey byl zrovna zaneprázdněn v MOTORHEADu a ty b-sides jsme potřebovali velmi rychle nahrát a tak nám Stefan pomohl a pomohl nám velmi dobře. Taky jsme ho dostali na naše video a během těchto těžkých a vypjatých dnů jsem se rozhodli, že Stefan bude náš budoucí bubeník.

Jaký typ hudebního směru má nové album ??? na The Dark Ride jste zmodernizovali zvuk, tak všechny by zajímalo jak bude vypadat nová deska v porovnání s Dark Ride.

Michael Weikath: Dobře, my jsme se vždycky snažili přijít s něčím novým a podle mého názoru je styl Helloween moderní. V moderních zemích jako Japonsko, která je nejvyspělejší země na světě, byla naše hudba vždycky oblíbená. já doufám, že nové album přinese něco nového, moderního. Na novém albu jsme se pokusili dostat typický Helloweenský styl, který nenudí, protože Vy víte, že mi jsme nahráli mnoho alb a ty obsahují mnoho rozdílných stylů. Už ze začátku jsem neměl rád „The Dark Ride", protože tohle album přineslo mnoho nových prvků a ty jsem tak nějak nemohl přenést přes srdce. Později když museli jít pryč Uli a Roland, tak mi došlo, že se můžeme vrátit opět k časům kdy Helloween začínal. My jsme přijali Saschu z Freedom Call a pokud jste poslouchali jejich desky, tak na nich byl vynikající a při nahrávání tady na Tenerife jsem zjistil, že Sascha má podobný styl jako já. On ve svém věku ví jak pořádně zahrát na kytaru a taky nechce žádné přechody nebo změny, ale zahrát pořádně rychle a kvalitně a to co se v něm skrývá bylo pro nás všechny velice příjemné překvapení. Tady na Tenerife jsme si na zkoušeli pár songů a pak jsme se vrátili do Hamburku a začali jsme nahrávat. Nové album je to co od Helloween čekáte a chcete. Někteří kritici byli za námi na Tenerife udělat nějaké rozhovory a po poslechu několika skladeb, řekli že je to nejlépší deska, kterou nazpíval Andi. To už samo o sobě něco říká a každý z nás udělal mnoho práce.

Takže Sascha má velký podíl ve složených skladbách na novém albu ???

Michael Weikath: Ano on napsal tři písně. On také vypomáhal Markusovi s písní "Liar" a je to jedna ze dvou písní od Markuse. Na albu je 12 písní, 3 napsal Sascha, 3 já, 4 Andi a 2 Markus.....a všechny jsou výborné, rozdílné a střídá se tam mnoho variací. Je to Heavy/Speed album. "Just a Little Sign" je velmi rychlá píseň od Andiho, "Open Your Life" je další rychlá píseň od Saschy, "The Tune" je středně rychlá píseň ode mě, "Never Be A Star" je typická komerční píseň Andiho, "Liar" je velmi rychlá Markusova píseň, "Send For The World" má střední tempo a napsal jí Sascha, "Don't Stop Being Crazy" je hezká Andiho balada, "Do You Feel Good" je taková "up-tempo" píseň, kterou jsem napsal já. "Hell Was Made in Heaven" napsal Markus a je typická heavy metalová píseň "Back Against The Wall" je poněkud temně a strašidelně situovaná na ní má zásluhu Andi a spolupracuje s několika elementy v moderně pojatém kabátu, někdy tam uslyšíte velice podivné zvuky, ani já nepoznám co to je (smích) a ještě tam je i sbor. "Listen To The Fly" je další rychlá píseň od Saschy a je má oblíbená. "Nothing To Say" je píseň od starých Led Zeppelinů a já jsem jí o něco oživil (moderní prvky a nízko laděné kytary). Japonská verze ještě není rozhodnuta a ani nevím, která to bude.

Proč Jste si vybrali Saschu ??? Pokud vím zkoušely jste dostat do skupiny i Henjo Richtera.

Michael Weikath: Henjo se pořád nemohl rozhodnout jestli by udělal tak významný skok a já jsem mu řekl ať se rozhodne co nejdřív nebo budu volat někomu jinému. Na doporučení Charlieho Bauerfienda našeho producenta jsem zavolal Saschovi, tak jsem se sešli pokecali a byl ve skupině. Sascha je výborný a má mnoho zkušeností a do Helloween se naprosto hodí a navíc byl to i typ Charlieho a ten když něco řekne, tak je to většinou dobrý typ. Mezi Saschou a mnou je mnoho podobných věcí a Sascha do skupiny chtěl jít. Hlavní kandidáti byli Sascha a Henjo, ale oba dva se pořád nemohli rozhodnout a když jsem volal Saschovi, tak byl úplně zaskočený, protože nečekal, že by mu někdo hned jen tak nabídl místo a chvíli si myslel, že je to žert. Nakonec si uvědomil, že to žádný žert nebyl a tak se k nám připojil.

Kdy by mělo album vyjít ???

Michael Weikath: Bylo vyřčeno datum 5. dubna, ale to se ještě může změnit

Co si myslíte o Rolandovu a Uliho albu Masterplan a o albu M. Kiskeho "Supared" ???

Michael Weikath: Upřímně....od Kiskeho jsem slyšel 2 písničky byly dobré, je v tom hodně poznat Michaelův vliv nebo spíše oni hrají jak chce on, někdo může říct, že není rozdíl mezi tím co on dělal před tím a co dělá teď, ale je tam hodně rockového směru a určitě takhle chce aby to znělo. Od Masterplan jsem slyšel jen "Enlighten Me" a "Black Dog" a to je velice zajímavá píseň, protože podobného ražení je i moje píseň "Nothing to Say". To jsou jediné skladby, které jsem slyšel, poté co vyrazili s novým albem, tak se mi zdá, že mají chladnou produkci, ale Uli a Roland hrají to co vždycky hrát chtěli. Více o tom říct nemůžu, protože jsem opravdu slyšel málo z jejich tvorby.

A teď k připravovanému tour, jaké písně hodláte hrát na Vašem tour ???

Michael Weikath: Právě teď zkoušíme písně které budeme hrát na novém tour. Bude tam hodně písniček co jsem už hráli, ale také písně co jsme ještě nehráli. Myslím si, že si to musíme pořádně rozmyslet s tím, které písně budeme hrát, sice někteří říkají, že naše koncerty byli nezapomenutelné, ale také hodně lidí říká, že hrajeme všechno pořád dokola a také se tvrdí, že jsem na jevišti strašně nudný a že mám vždycky plno keců a skutek utekl. No, ale to je snad vše za námi. Nyní máme novou sestavu, novou desku a hodně elánu (smích). Někdy jsme si některé songy nacvičovali, abychom je na jevišti zahráli rychleji, ale to se moc s úspěchem nesetkalo. No ale teď na novém tour se pokusíme zahrát i skladby, které jsme předtím dlouho nehráli. Až začne nové tour, pravděpodobně to bude v srpnu nebo září, tak se uvidí jak to bude s hranými songy. Zatím o tour moc nevím, vše se dozvím až později.

Ze všech kapel, s kterými jste cestovali, které jsou podle Vás nejlepší ???

Michael Weikath: Pravděpodobně nejlepší skupina byla "Armored Saint", ale ostatní kapely byli taky dobrý, Teď někdy budu volat jednu německou skupinu....jak se jenom jmenují....to by věděl Silk....ááá "Grave Digger" to jsou oni, s nimi je vždycky velká sranda, ale moc často se nevidíme. Rozhodně Vám nemůžu říct kdo je náš favorit, protože mi to sami taky nevíme. (smích)

V USA je festival "Prog-Power" a hodně kapel jako "Gamma Ray" a "Blind Guardian" tam hráli. Vy jste byli také kontaktováni abyste přijeli zahrát v loňském roce, ale tak nějak jste tam zřejmě nebyli....

Michael Weikath: Ano já jsem slyšel o tom festivalu a prý je velmi úspěšný. Kdyby to šlo klidně by jsme tam hráli, ale víte, že v té době jsme měli polovinu kapely a náš bubeník byl nemocný a navíc jsme byli v polovině nahrávání nového alba. Kdyby jsme neměli takové problémy určitě by jsme tam přijeli.

Jak obtížná byla tato produkce pro Vás? Vy jste měli hodně "line-up" problémů a hodně nejistoty.

Michael Weikath: S mega-profesionálem Mickeym to bylo velice jednoduché a měl to hotové za sedm dní. Mickey někdy byl ve studiu 12 až 16 hodin a zpracovával písničky. Někdy ovšem musel být pryč s MOTORHEAD, takže tam nějaké problémy byli a někdy jsme se báli jestli některé pasáže zvládne, proto jsme si vždycky oddechli když to zvládl.

Jaký chystáte booklet k novému albu a kdo ho bude dělat ???

Michael Weikath: No chystá se 3D generovaný obrázek na PC, kousek bude reálná fotka, ale bude zaměřeno na králíka který nechce z klobouku. Obal bude mít špetku mysticysmu. Jeden z hlavních iniciátorů optických klamů je Storm Fergusson, který dělal i obal na Pink Bubles Go Ape, ale v té době ještě nebyl známý a navíc Pink...Ape bylo špatné album. V každém případě je námět obálky jasný - králík, který je tažen z klobouku.

Proč jste vybrali skladbu "Just A Little Sign" na singl ???

Michael Weikath: Je to takový song, kdy člověk řekne...YEAH. Klidně jsme mohli dát na singl nějakou baladu a nebo komerční pecku, ale takhle by jsme to udělali ještě několikrát a fanoušci by si mysleli, že z nich chceme vytáhnout jenom peníze. To máte jako např.: Iron Maiden, kdy oni měli ve zvyku vydat nekomerční písně např.:"Run To The Hills" nebo "The Number Of The Beast", Oni nikdy nevydali komerční písně na singlu a vždycky jejich singly v hitparádách stoupali a podle toho by jsme se chtěli taky řídit.

Jaká byla atmosféra během nahrávání, byla stresující nebo spíše uvolněná ???

Michael Weikath: Atmosféra byla více uvolněná než u Dark Ride, protože tam bylo jasné, že to bude mít jiné hudební styly než ostatní alba. Při nahrávání Dark Ride jsem si nebyl jistý, zda to bude dobrý, protože už v té době to ve skupině vřelo a při nahrávání "Rabbit....Easy" byla situace už o něčem úplně jiném.

Před pár lety vyhrála Metallica soudní řízení proti Napsteru, jaký máte Vy názor na hudební servery a stahování MP3.

Michael Weikath: Nevím, ale rozhodně tam jsou důvody pro a proti. Andi nedávno řekl, že v 70. a 80. měl taky každý kopie alb na kazetách a nikomu to nevadilo. Možná přes internet je to více efektivní a lehčí, ale kopie alb na magnetofonových páskách je na světě tolik a to nikoho nezajímá. Dříve taky byla obchodnická síť s kazetami a internet nebyl. Myslím si, že je OK jestli někdo na Madagaskaru, v Číně, Indonésii nebo kdekoli si chce stáhnout nějaké písně od Helloween, ale jestliže někdo stahuje proto, aby to potom kopíroval a prodával třeba za nižší cenu to už OK není. Tímto postupem v podstatě "zabíjí" umělce, který si s tím dají práci a produkce něco stojí, takové techno nahrávky si udělá doma sám a pak si to šíří, kde chce to je něco jiného, ale mi musíme taky z něčeho žít. Myslím, že nahrávací společnosti by mohli CD o něco zlevnit a hned by to bylo o něčem jiném.