29. 1. 11 - Prešov, Handball Arena

Zdroj: Metalirium.com
Autor: Demonic

HELLOWEEN, STRATOVARIUS

Rock on!!! Presne rovnakým heslom sa riadi slovenská koncertná agentúra EPG, ktorá je (resp. bola) najväčším dovozcom h/p/s kapiel na územie nášho maličkého štátu. Za celé tie roky ich pôsobenia sme vďaka organizátorskému tímu, ktorému šéfuje istý pán Ján Poliak, mohli vidieť nespočetné množstvo známych a hlavne výborných kapiel. Za všetky menujme podarené koncerty Gamma Ray, Edguy, Sonata Arctica, Alice Cooper, Helloween(tým sa dostane ešte viac pozornosti), Nightwish či Scorpions. Bol tu takisto pokus o kvázi festival, ale ten absolútne stroskotal na chabom diváckom záujme, takže snaha o pokračovanie by bola v tomto prípade totálnou samovraždou. Keď sa už špárame v tej histórii, tak so slovom „za“ predsa musí pevne kráčať aj „proti“. V prípade EPG je tých proti však neúmerne veľa a hlavne stokrát prepratá pravda trčí vždy niekde za oponou javiska. O vyplácaní – nevyplácaní honorárov za vystúpenie by vedeli rozprávať Behemoth, poďme sa ale radšej venovať samotným koncertom, nutne poznamenať neuskutočneným koncertom. EPG má nejako v plané rušiť svoje akcie týždeň pred, v deň konania alebo pár hodín pred konaním vystúpenia. Spomeňme si na košické „nárezy“ v podaní Pink Cream 69/Freedom Call či Sepultury „tri dni metalu“ na poslednom More Than Feste pri Ružine, „vzkriesenie“ tohto festivalu minulý rok, neopísateľný zážitok s Circle II Circle či Tarju Turunen a jej „famózne“ vlaňajšie koncerty na Slovensku. Slovu „zrušené“ sa takisto dostalo nového synonymá. Tým je slovo „preložené“ a nedávny Freedom Call, Chris Norman či Jean Michel Jarre by o tom vedeli porozprávať predsa viac. O možných príčinách týchto zlyhaní vie aj tak najlepšie samotný Ján Poliak, preto nám poškodeným ostáva len naďalej si domýšľať, čo sa tentokrát za nápisom „z technických príčin“ skrýva. Dokedy sa však bude s úsmevom kopať do neškodnej a vždy tolerantnej postavičky menom „metalista“, to sa ešte nevie. Nič však netrvá večne a pozorný návštevník stránok EPG (www.epg.sk) si nemôže nevšimnúť kopec výhražných správ na fóre tejto agentúry. Problémy s vracaním vstupného, veľké náklady spojené s dostavením sa na koncert samotný, či v neposlednom rade citová ujma majú za následky, že večne naleteným fanúšikom už takisto začínajú dochádzať ich inak pevné nervy.

Týmto sa po tomto namáhavom (verím, že ste ho prežili bez ujmy) úvode dostávame k samotnej podstate tohto článku, teda reportu z koncertu Helloween/Stratovarius v Prešove. Ten samozrejme znovu neprebehol! Prvé polemiky ohľadom jeho reálneho uskutočnenia nastávajú po správe od Miroslava Šostáka, manažéra klubu Tatran Prešov, ktorá znela nasledovne:

„V mene Tatrana Prešov ako správcu a prenajímateľa Mestskej Haly v Prešove chcem dať na vedomie širokej verejnosti, že koncert skupín Helloween a Stratovarius sa neuskutoční v Mestskej hale Prešov nakoľko v nej prebiehajú rekonštrukčné práce a v súčasnej dobe nie je akýkoľvek prenájom možný. Organizátor už spomínaného koncertu však predáva na rôznych portáloch lístky na koncert ktorý ako sa tam píše bude v prešovskej mestskej hale. Preto chcem poprosiť majiteľov už zakúpených lístkov, alebo prípadných záujemcov aby brali na vedomie, že hala je momentálne mimo prevádzky“.

Všetko sa však následne dementuje a ako miesto konania sa vyberá síce o dosť menšia, ale naopak oveľa modernejšia Handball Aréna na Baštovej ulici. Vstupenky sú rozobraté ako raňajšie teplé rožky a správa „vypredané“ zahreje pri srdci nejedného verného fanúšika Helloween. Prichádza ale deň D a s ním spojená dlhá cesta do Prešova. Po zaparkovaní a príchode pred halu však čaká namiesto euforického zážitku len suché a trápne konštatovanie na plagáte vo dverách (viď. foto vo fotogalérií). Oklamaným, smutným ale i podráždeným fans ostáva len jediné – nasadnúť do auta a naspäť počítať dlhé kilometre smerom domov. A o aké technické príčiny sa jedná tentoraz? Počtárske, kde netreba žiaden diplom z matematiky. Ak je totiž predaných „XXXX“ lístkov, tak do haly s polovičnou kapacitou samozrejme vojde len polovica z tých spomínaných vlastníkov vstupeniek. To potvrdil aj krajský policajný hovorca:

„Koncert kapely Helloween v Prešove bol zrušený organizátormi bez akéhokoľvek pokynu, príkazu, dohody alebo iného zásahu polície. Organizátor koncertu v čase okolo 15.50 zatelefonoval na policajnú linku 158, že môžu vzniknúť problémy, pretože z kapacitných dôvodov sa asi tisíc ľudí, ktorí majú lístky, nedostane na koncert. Polícia situáciu na mieste preverila a začali sa pripravovať zvýšené bezpečnostné opatrenia. Zároveň bol organizátor upozornený, že v prvom rade je to on, kto je povinný zabezpečiť verejný poriadok."

Nápad presunúť koncert z veľkej priestrannej haly do maličkej arény, kde len scéna samotná zaberá takmer polovicu priestoru na státie bola teda doslova tragický! Takáto hala nie je absolútne vhodná na podobne akcie a preto by si amatéri z radov EPG nabudúce mohli radšej obzrieť miesto konania a tak sa pokúšať zorganizovať niečo tak veľké ako koncert Helloween/Stratovarius bezpochyby je. Na druhej strane im to ľudia donekonečna tolerovať nebudú a naivná predstava, že sa koncert uskutoční v inom termíne je už tiež zastarala a neefektívna. Keď sme už pri tých vyhláseniach, tak i ďalšie je opäť veľmi zaujímavé a vychádza najavo, že EPG halu pred koncertom videlo! Posúďte sami:

„V mene prenajímateľa Tatran Handball Areny na koncert skupín Helloween a Stratovarius uvádzam niekoľko faktov:

1. Tatran Prešov spol. s r. o. nebol organizátorom akcie, ale iba prenajímateľom priestorov kde sa mal koncert uskutočniť.

2. Pri preberaní Mestskej Haly sme prevzali aj písomný záväzok o akciách dohodnutých pre Mestskú Halu. Koncert skupín Helloween a Stratovarius v delimitačnom protokole nebol.

3. O koncerte skupín Helloweeen a Stratovarius nás neinformoval organizátor agentúra EPG, ale ľudia, ktorý si už od leta kupovali lístky a chcela sa opýtať či je všetko v poriadku a ako prebiehajú prípravy.

4. Po našom poslednom zápase v lige majstrov sme mali naplánovali prvú etapu rekonštrukcie Mestskej Haly (kúrenie, vzduchotechnika, osvetlenie a zníženie podhľadu), ukončenie tejto etapy bude 28.02.2011

5. My, sme kontaktovali agentúru EPG a zisťovali prečo predávajú lístky do Mestskej Haly, keď koncert tam byť z už spomínaných dôvodov nemôže.

6. Ako gesto dobrej vôle sme ponúkli organizátorom našu druhú halu Tatran Handball Arénu za jasne stanovených a zmluvne podchytených podmienok, kde sme na prvé miesto dali bezpečnosť účastníkov tohoto koncertu. Jednalo sa o maximálne 2000 ľudí (1500 tribúna a 500 na ploche), ďalej zabezpečenie dostatočného počtu organizátorov dohliadajúcich na toto podujatie, zdravotnícka a protipožiarna služba.

Chcem podotknúť, že hlavný organizátor tohto podujatia pán Poliak zástupca agentúry EPG ma osobne navštívil týždeň pred plánovaným koncertom a prezrel si halu, takže tvrdenia že nevedeli do čoho idú v tomto prípade neobstoja. Pri našom stretnutí sme si jasne stanovili podmienky prenájmu, kde som zdôraznil , že THA je predovšetkým určená na športové podujatia a tak sa k tomu treba aj postaviť z ich strany. V deň koncertu zažili členovia skupín Helloween a Stratovarius hneď prve sklamanie keď čakali pred Mestskou Halou asi pol hodinu, nakoľko im nikto neoznámil, že miesto koncertu je zmenené. Tour Manager celého projektu ostal šokovaný keď sa dozvedel, že kapacita našej haly je 2000 ľudí a následovne dostal informáciu z ich vlastných zdrojov, že na koncert bolo predaných niekoľko násobne viac lístkov. V tej chvíli mal dve možnosti, urobiť koncert pre 2000 vybraných divákov a nechať druhú polovicu pred halou, alebo zrušiť celý koncert a neohroziť tak zdravie a životy vlastných fanúšikov, ktorých ako niekoľko krát poznamenal si nadovšetko vážia. Po podobných tragédiách z minulosti keď na kultúrnych podujatiach prišlo o život niekoľko divákov a rozhodol koncert zrušiť. Ďalšou mylnou informáciou bolo, že polícia zrušila tento koncert- polícia bola na miesto povolaná z jediného dôvodu a to zabezpečenie verejného poriadku vonku, v okolí haly, kde hrozila možnosť incidentov. Týmto sa im chcem osobne veľmi pekne poďakoval zato ako túto neľahkú úlohu zvládli. Súčinnosť štátnej a mestskej polície bola na veľmi vysokej úrovni a preto si zaslúžia uznanie. Neuskutočnenie sa koncertu je preto len výsledkom nezodpovednosti, bezohľadnosti a nerešpektovania zásad o bezpečnosti agentúrou EPG, ktorá sa vo vidine väčšieho zisku snažila ohroziť zdravie fanúšikov skupín Helloween a Stratovarius. Pri dodržaní zmluvných podmienok, hlavne počtu divákov by sa akcia bez akýchkoľvek problémov uskutočnila.“

Týmto vychádzajú na povrch nové skutočnosti a tie za pravdu agentúre EPG moc nedávajú. Posledná januárová sobota teda priniesla veľa nových a zväčša rovnakých zážitkov. Čas a benzín nám nikto nikdy nepreplatí a pevne verím, že aspoň s vrátením vstupného nebudú žiadne problémy.

PS: Milí čitatelia, berte tento „report“ len ako malé konštatovanie vecí minulých a pozastavenie sa nad týmto negatívnym problémom, ktorý zdiera naše peňaženky a hlavne naše metalové srdcia, hladné po uskutočnených a vydarených koncertoch na našom malom Slovensku.

PS 2: na oficiálnej stránke Helloween (www.helloween.org) sa môžete dočítať samotné vyhlásenie kapely ohľadom zrušeného prešovského vystúpenia. Záver si už každý môže urobiť iba sám.